A rastafarianizmus
2006.07.19. 11:13
Ahhoz, hogy megrtsd a reggae eladk dalszvegeit...
A RASTAFARIANIZMUS
Ahhoz, hogy megrtsd a reggae eladk dalszvegeit, felttlenl szksges a rastafarianizmus alapjainak ismerete. Ezrt ezen az oldalon megismerheted a legalapvetbb - s mivel ez az oldal nem elegend egy mlyrehat tanulmny elksztsre, tnyleg csak a legalapvetbb - tnyeket, tanokat, trtneteket. Remlem, azrt gy is segteni fog abban, hogy megrtsd ennek a klnleges kultrnak az alapmotvumait, s ezltal egy nagyon rdekes, a minktl teljesen eltr vilgba kaphass betekintst.
A rastafarianizmus kialakulsnak egyik kulcsfigurja: Marcus Mosiah Garvey
1887. augusztus 17-n szletett egy St. Ann's Bay nev kis falucskban Jamaica St. Ann megyjben. Itt ntt fel egy 11 gyerekes csaldban, egy szegny, de szakmjt rt nyomdsz fiaknt, majd 20 vesen Kingstonba kltztt, ahol a csaldi hagyomnyt folytatva, nyomdszknt dolgozott. Mr ekkor megmutatkozott ers igazsgrzete s szocilis rzkenysge: rszt vett egy nagyobb nyomdsz-sztrjk szervezsben. Ezt kveten elhagyta Jamaict, s eljutott Panamba, ahol egy rvid let jsgot is alaptott, "La Prensa" cmmel. Ennek a lapnak a hasbjain tiltakozott a brit konzulnl a feketk rossz munkalehetsgei miatt. Pr hnappal ksbb tovbbllt, Ecuador, Nicaragua, Honduras, Columbia, Venezuela a kvetkez llomsok, ahol dohnyfldeken, ltetvnyeken vgzett ktkezi munkt, s gy szerzett tapasztalatokat arrl, hogy milyen is a munksok helyzete a fehrek uralta nyugati mintj llamokban. 1912 mr Londonban tallta, ahol szmos knyvet olvasott a feketk si trtneteirl s Etipirl. Klnsen Casely Hayford: Ethiopia Unbound (Etipia Hatrtalan) cm knyve tett r nagy hatst, melynek egyik sora ksbb a rastafarianizmus mottjv vlt, "One God! One Aim! One Destiny!" (Egy Isten! Egy Cl! Egy Sors!). 1916-ban mr az USA-ban lt a feketk akkori szellemi kzpontjban, a Harlemben, ahol megjelentette j lapjt "The Negro World" cmmel. Mg ebben az vben nagyhats beszdet mondott a Madison Square Gardenben, melynek jelmondata: "Ethiopia, Land of Our Fathers!" (Etipia, Atyink Fldje). Minden lehetsget megragadott, hogy kivvja a vilg tisztelett a fekete emberek irnt, ezrt rt levelet az Els Vilghbort kveten, a Nemzetek Szvetsgnek Genfben megrendezett Konferencijhoz, azzal a krssel, hogy bizonyos nmet terleteket adjanak oda a hborban rsztvett amerikai feketknek, elismersl a hbor megnyersben jtszott szerepkrt. Ez termszetesen utpisztikus krs volt, de hen tkrzi elszntsgt. Az 1920-as vekben az USA-ban tbb szervezetet is alaptott, melyek mind a feketk jogairt emeltek szt, de a kezdeti sikerek utn 1923-ban adproblmk miatt Atlantban bebrtnztk. 1927-ben szabadult, s mivel deportltk az USA-bl, visszatrt szlhazjba, ahol tovbb folytatta harct. Meghirdette a "Back to Africa" (Vissza Afrikba) mozgalmat, melynek clja egyesteni s visszajuttatni a feketket shazjukba: Afrikba. Ezzel elindtott egy ers mozgalmat, mely mint a jamaicai feketk "si-j vilgt" jelli meg Etipit, s az etipiai s jamaicai feketket, mint Izrael npnek leszrmazottait emlegeti. Taln a legjelentsebb, de mindenkppen leghresebb tettt vitte vghez, mikor az 1920-as vek vgn a kvetkez prftikus kijelentst tette: "Look to Africa, where a black King shall be crowned" ("Figyeljetek Afrikra, ahol egy fekete kirlyt fognak megkoronzni..."). 1930-ban valra vlt a jslat, de ez mr egy sokkal hosszabb trtnet kezdete. A Marcus Garvey ltal indtott mozgalom jelentette a rastafarianizmus egyik f forrst, amirt a mai napig is nagy tisztelet vezi szemlyt. Olyannyira, hogy egyes rasta csoportok Keresztel Szent Jnos reinkarncijnak tartjk, de a jamaicai llam is elismerssel adzott azzal, hogy a jamaicai fl dollros rmn az arckpe lthat.
A rastafarianizmus elismersrt folytatott kzdelem f llomsai
1934-ben az egyik hres rasta prdiktort Leonard P. Howellt bnsnek talltk idegen tanok hirdetsben s Selassiet brzol kpek rustsban, amiket gy adott el az egyszer rastahvknek, mint tleveleket, melyekkel Etipiba lehet visszatrni. Mindezekrt 2 v brtnre tltk. 1937-ben Haile Selassie tmogatsval az "Ethiopian World Federation" nev szervezet New York-ban irodt nyitott, hogy tmogassa a feketk egyestst s szolidaritst az egsz vilgon s segtse visszatrsket Etipiba. 1938-ban ez a mozgalom elrte Jamaict is. 1940-ben Leonard P. Howell vsrolt egy reg birtokot Spanish Town klterletn s a hozz csatlakozott tbb szz rastahvvel kzsen, mint egy nagy csald ltek egytt. Ezt a kis teleplst Pinnacle-nak neveztk el, de alig telt el egy v s a rendrsg felforgatta a birtokot, s nhny trsval egytt Howellt is letartztatta, akit jabb kt v brtnre tltek. Szabadulsa utn visszatrt Pinnacle-ra, ahol nagyon visszavonultan lt, alig hallatva magrl. 1954-ben Pinnacle jbl a rendrsgi razzik clpontjv vlt s egyre inkbb a pusztuls jelei mutatkoztak rajta, ezrt az ott l rastahvk kzl sokan inkbb bekltztek a kzeli vrosba. Ennek a meneklsnek pozitv hatsa is volt, mert segtett megszntetni az elszigeteldst s a sztszrd hvek segtsgvel az j hvek szma is sokkal gyorsabban ntt. 1955, az "Ethiopian World Federation" szervezetbe j letet lehelt az USA nhny kormnytisztviseljnek ltogatsa s azt kvet tmogatsa. Ennek konkrt eredmnye egy 500 holdas terlet Etipiban, melyet Haile Selassie ajnlott fel a vilg brmely rszbl az "shazba" visszatrni szndkoz feketknek. 1958-ban Prince Edward Emmanuel nev rastavezet egy 21 napos sszejvetelt szervezett egy Back o'Wall nev, Kingstonhoz kzeli teleplsen, ahol nagy ltszm rastakolnik ltek. Ennek megfelelen akkori viszonylatban nagyon sok - 3000 - rastahv jtt ssze. Ez az sszejvetel mrfldk volt a rastahvk s a hatsgok kapcsolatnak javulsban. 1959-ben tbbezer rastahv esett abba a tvhitbe, hogy az ltaluk Claudius Henry rastaprdiktortl vsrolt krtykkal felszllhatnak egy oktber 5-n Afrikba indul hajra. Azonban hiba gylekeztek a templomnl a vrvavrt haj nem rkezett meg. 1960-ban Claudius Henryt hazaruls vdja al helyeztk, mivel a templomban kzifegyvereket talltak, ezrt t s nhny trst slyos brtnbntetsre tltk. Egy vvel az tlet megszletst kveten Henry fia nhny amerikai feketvel New Yorkbl Jamicba rkezett, s fellltott egy gerillabzist a brtnhz kzeli hegyekben, hogy gy knyszertse a hatsgokat Henry szabadon bocstsra. Valamennyiket elfogtk vagy megltk. Ez a vres incidens elgondolkoztatta a rastavezetket, hiszen nagyon sokat rtott Henryk erszakossga a rastamozgalom jhrnek. Elhatroztk, hogy intenzv "kpzsben" rszestik a hveket, azrt, hogy megrtessk velk: a rastafarianizmus egy bks jelleg mozgalom, mely nem tr meg semmifle erszakot, fggetlenl Henry s fia esettl. Dntst hoztak arrl is, hogy a nyilvnossg eltt is meg kell ersteni ezt a bks jelleget, ezrt szmos riportot, illetve cikket jelentettek meg a helyi lapokban a mozgalomrl, s arrl, hogy hogyan segthetik a ms vallsak, a bks rastahvket. 1961-ben egy nyolc tag csoport - benne hrom rastavezet - elltogatott Etipiba s mg ngy msik afrikai orszgba, hogy tanulmnyozzk az Afrikba val kitelepls lehetsgeit. 1966. prilis 21-n I. Haile Selassie a kormny vendgeknt Jamaicba ltogatott. A repltren soha nem ltott tmeg - kztk tbbezer rasta - dvzlte a Csszrt. 1966. jliusban a Back o'Wall-i, rastahvk lakta nyomornegyedet egyik naprl a msikra leromboltk, hogy j hzakat pthessenek a helyre. Ez az intzkeds mg jobban sztszrta a rastahvket. 1969-ben az "Etipiai Ortodox Egyhz" misszit hozott ltre Kingstonban, ahova nagy szmban sereglettek a rastahvk.
A rastafarianizmus gykerei
Kezdjk nhny trtnelmi tnnyel, melyeket mindenkppen ismerni kell ahhoz, hogy megrtsk a rastafarianizmus kialakulsnak okait. Jamaica, ez a gynyr karibi sziget az eurpaiak megjelense eltt az arawak indinok shazja volt. Mra mr csak a sziget neve maradt meg az slakosokbl, mivel az utols szlig kiirtottk ket a gyarmatostk. 1494-ben Kolumbusz Kristf felfedezte, s ezzel 150 vre spanyol gyarmatt tette Jamaict. 1655-ben a britek tvettk a hatalmat, s folytattk - amit a spanyolok 1518-ban kezdtek meg - a fekete rabszolgk behurcolst Afrikbl, fleg az gynevezett Gold Coast-rl, a mai Ghana terletrl. Ennek a kvetkezmnye, hogy a XX. szzad elejre a sziget lakossgnak mintegy 80%-a a behurcolt fekete rabszolgk leszrmazottja. Ez a tny, ami nagyon fontos a rastafarinizmus kialakulsban, hiszen ezek az emberek mindig is rabszolgk vagy elnyomottak voltak. Ennek a gykrtelensg rzsnek a megszntetsre szlettek meg a rastafarianizmus alapttelei, melyek a valdi gykereik, seik megtallsra irnyultak. Teht a rastafarianizmus nem ms, mint ksrlet arra, hogy egy gykrtelen np megtallja sajt seit, isteneit, vals eredett a trtnelmi, bibliai idkben. Erre a lehetsget ppen azok a fehr gyarmatostk adtk meg, akik - hogy megtrtsk ket - a kezkbe adtk a Szent Biblit, s ezzel egy teljesen j, szabad vilgot nyitottak meg az egykori rabszolgk leszrmazottai eltt. A rastafarianizmus leglnyegesebb rsos forrsnak a "Holy Piby"-t tartjk, ami nem ms, mint a "Fekete Emberek Biblija". Ezt az rst 1913 s 1917 kztt lltotta ssze Robert Athlyi Rogers. A megjelens vekig vratott magra, mivel a nyomtatst tbb orszgban s titkosan vgeztk. Vgl 1924-ben megjelentek az els pldnyok, melyekbl mg - kalandos ton - Dl-Afrikba is eljuttattak egyet a gymntbnyban dolgoz munksok misszijnak templomba. A "Holy Piby" 1925-ben jutott el Jamaicba Charles F. Goodridge barbadosi miniszter s egy asszony, Grace Jenkies Garrison segtsgvel. Miutn tallkoztak jamaicai keresztny egyhzi vezetkkel, s bemutattk nekik a "Holy Piby"-t, azonnal meneklnik kellett. Az egyhzi vezetk a "Holy Piby" elolvassa utn rgtn megreztk s megrtettk, hogy milyen nagy veszlyt jelentenek a benne lertak az eddig megszerzett hatalmukra. Mivel Goodridge s trsnje ragaszkodtak a "Holy Piby"-hez bemenekltek a Kelet-Jamaica-i St. Thomas boztos hegyei kz, gy ez lett a hely ahol "elvetettk a rastafarianizmus magvait". A korai rastavezetk, mint pldul Leonard P. Howell ersen vonzdtak ehhez a tiltott biblihoz, mivel ez llt szerintk a legkzelebb ahhoz az si biblihoz, melyet smi nyelven rtak (smi: Kis-zsia s szakkelet-Afrika egyik nagy nyelv- s npcsoportja, ide tartozik tbbek kztt az Akkd, a Fnciai, az Arameus, a Hber s az Arab. A smi nv No egyik finak, Smnek a nevbl ered). Goodridge s Garrison azon a vlemnyen voltak, hogy az els ppk s az akkori egyhzi tudsok eltorztottk a smi nyelv biblia fordtst, s beszerkesztettek olyan rszeket, melyekkel Istent s a Prftkat fehrre "vltoztattk", pedig eredetileg fekete brek voltak. Ezrt az igazsgot a "Piby"-ben rtk le, radsul fejezetei kztt volt egy, mely "A Fekete Ember letnek Trkpe" cmet viselte s a fekete emberek nehz, de vgl is dicssges sorst meslte el a Teremtstl a Vgs Csatig. A korai rasta dalok s nekek szvegei - ezek kz tartozik a Bob Marley ltal a 70-es vek kzepn rgztett "Rasta Man Chant" - majdnem mind a "Holy Piby"-bl szrmaznak. Azok kztt, akik elolvastk s egyetrtettek a "Piby"-ben lertakkal, volt Fitz Balintine Pettersburgh, aki 1926-ban jabb iratot mutatott be, melynek a hangzatos neve: "Fekete Felsbbsg Kirlyi Pergament Tekercse". Ez az irat jabb rszletekkel erstette a "Holy Piby" ltal kpviselt eszmerendszert. A "teolgiai puzzle" utols darabja az gynevezett "Rasta Biblia", mely nem volt ms, mint a "Kirlyi Pergament Tekercsek", Leonard P. Howell ltal plagizlt vltozata, melyrl azt lltotta, hogy az egy si ktet, amit Afrikban a "Gold Coast"-on, Accra vrosban talltak, s csak kiadta 1935-ben. Mindezek ellenre nagyon fontos ez a kiads, hiszen sok jamaicaihoz csak gy juthatott el ez az rs.
A rastafarianizmus alapttelei
1. RASTAFARI 225. leszrmazottja Salamon Kirlynak s Makednak Sba Kirlynjnek, teht vrvonala Dvid Kirlyig nylik vissza 2. RASTAFARI Isten, a visszatrt Messis 3. Egyhz? Nem! 4. Termszetessg
A rastafarianizmus kulcsfigurja s nvadja I. Haile Selassie, a Ngus, aki 1930-1974 kztt, mint Etipia Csszra uralkodott. Az eredeti neve Ras Tafari Makonnen volt, melybl a Ras jelentse herceg, illetve smi nyelven a Ras Tafari jelentse: a teremts feje. Teht innen ered a Rastafari nv s a hvk megnevezse: a rasta.
Rastafari szrmazsa
Rastafari csaldfjt - Salamonon keresztl - egszen Dvidig vezetik vissza a kvetkez trtnet alapjn: Salamon - aki Dvid Kirly fia - kirlysga kezdettl nagy blcs hrben llt. Salamon blcsessgrl hallvn, Makeda Sba Kirlynje gy dnttt, hogy elltogat Salamon palotjba, hogy prbra tegye tudst. Miutn klcsnsen elhalmoztk egymst ajndkokkal, Makeda ravasz krdseket tett fel, de mindegyikre hibtlan vlaszt kapott. A ltogats utols estjn Salamon nagy lakomt rendezett Sba Kirlynjnek tiszteletre, azzal a hts szndkkal, hogy a szp Makedt gyba bjtassa. (Salamon Kirly hresen nagy "nfal" volt, hiszen 700 udvarhlgye mellett 300 gyast is tartott.) Makeda viszont nem volt knnyen kaphat, gy Salamon hosszas rbeszlssel is csak egy egyezsg megktsre brta r. Ez a kvetkez volt: ha Sba Kirlynje az este htralv rszben valamit is elvesz abbl, ami Salamon, akkor vele tlti az jszakt. Mivel Makeda bsgesen fogyasztott a fensges vacsorbl, iszony szomjsg kezdte gytrni, gy, mikor azt hitte, hogy Salamon elszunyklt, ivott a szobn tfoly ivvz-vezetk frisst vizbl. Mindezt az alvst sznlel Salamon jl ltta s miutn tetten rte a "szszeg" kirlynt, behajtotta a megnyert fogads jutalmt. Mieltt msnap reggel tjra bocstotta volna Makedt, egy oroszln alakjval dsztett pecstgyrt adott neki, s a kvetkezket mondta: "Mikor els szltt fiad tizenves korba lp, add oda neki ezt a gyrt, s kldd el az udvaromba, hogy n tanthassam". A hazafel vezet hossz ton Sba Kirlynje egy finak adott letet, akit Ebna Hakim-nak nevezett el. (A nv jelentse: blcs ember fia.) Mikor Ebna elmlt tz ves, Makeda odaadta neki Salamon gyrjt, s a fit akarata ellenre elkldte apjhoz. Salamon, miutn megltta a gyrt, nagy szeretettel fogadta, s rgtn hozzltott tantshoz. Ebna nagyon tehetsges tantvnynak bizonyult, olyannyira, hogy apja szerette volna, ha kveti trnjn, de Ebna vissza akart trni szlfldjre. Apja minden igyekezete ellenre gy is tett. Makeda Kirlynt Ebna Hakim kvette a trnon, Els Menelik Kirly nven. Ezzel megteremtette a Menelik dinasztit, melynek egyenesgi leszrmazottja Sahle Selassie Kirly, aki nagyapja Haile Selassie-nak. "A csszri rangot rkre birtokolja I. Haile Selassie s ksbb utdai is, akik leszrmazottai Sahle Selassie Kirlynak, aki megszakts nlkli vrvonallal kapcsoldik I. Menelik dinasztijhoz, aki fia Sba s Etipia Kirlynjnek, Makednak s Salamonnak, Jeruzslem Kirlynak." Nagyon fontos a "megszakts nlkli vrvonal", ami annyit jelent, hogy Haile Selassie a 225. uralkod abban a sorban, melynek kezdete Salamon Kirly. gy teht teljesen konkrt, srgi, radsul a fehr emberek Szent Biblijban is nyomon kvethet gykereket talltak. Ez a kzvetlen kapcsolds Salamonhoz s rajta keresztl Dvidhoz, az alapja annak a terinak, mely szerint a rastahvk kzvetlenl Izrael nptl szrmaztatjk nmagukat:"Black House of Israel", "Black Crew of Israel", "Black Israelites". Ezek a kifejezsek mind arra utalnak, hogy a rastahvk nmagukat Izrael npnek 13., "elveszett", fekete trzsnek tartjk. Az nekek neke I. bekezdse: "BARNA A BRM, de azrt szp vagyok Jeruzslem lnyai, mint Kedr strai, Zalma takari. Ne nzzetek le, amirt barna vagyok, hiszen a nap barntott le." Ez a pr sor mr elegend volt a rastahvknek ahhoz, hogy egyrtelmen bizonytottnak tartsk azt az lltst, miszerint Jzus, a Prftk s ms neves bibliai szemlyek is mind feketk voltak, csak a fehr emberek eurpai bibliafordtsa s rtelmezse sorn "vltoztak" fehrekk. Ezrt aztn egyes rastaprdiktorok ltal kiadott knyvekben szerepl kpeken Jzust dread lock hajjal, nyratlan szakllal s barna brrel brzoltk.
Rastafari Isten, a visszatrt Messis
A rastafarianizmus taln legmeglepbb lltsa, hogy Haile Selassie az ember, Isten, a visszatrt Messis. Viszont, ha megrtjk a rastafarianizmus "Istenkpt", az ember, Isten s a termszet viszonyrl alkotott nzeteit, semmi meglept nem tallunk ebben a kijelentsben. A rastafarianizmus tantsa szerint Isten nem egy llek, egy szellem a mennyben, mint ahogy a katolikus papok tantjk, hanem ltez ember a fldn hs-vr rastaman valsg. Ugyanakkor - tantja a rastafarianizmus - Isten benne van mindenben amit teremtett, az llatokban, nvnyekben, trgyakban, minden emberben, hiszen nem ltezhet a szellemi dimenzi az anyagi valsg nlkl, test nlkl nincs llek, llek nlkl nincs test. A rastahvk egyik csoportja kvetkezkppen magyarzta, hogy egy l ember, Selassie, miknt lehet Isten: "Haile Selassie hisz Istenben. Hiszi, hogy Isten a szvben l. Mikor mi azt mondjuk, hogy Csszri Felsge Isten, ez alatt azt rtjk, hogy a feje Isten testnek. Az egyhz az Isten teste, teht Haile Selassie az egyhznak a feje, s mivel minden testhez tartozik egy fej, mindenki belthatja, hogy valban az "Istenember". (Ht elg rdekes gondolatmenet!?) Egy msik hv a kvetkezkppen rvel: "Isten szelleme benne l mindenben, ami csak ltezik. Benne l kivtel nlkl minden ember szvben, mg a gonoszokban is." Egy msik vlemny: "Csak kompromisszumok rn lthatnnk meg Istent Rma szemvegn keresztl, mint ahogy szintn nem lthatjuk meg Istent az zsiai vallsok nzetei alapjn. Neknk a fekete emberek szemn keresztl kell nzni Istent, ezrt ltjuk Istent egy ma l fekete embernek, aki eljtt, hogy felszabadtson minket az elnyoms all, s kiszabadtsa a rabsgban lket. Nem lthatod meg Istent, ha csak nem nzel krl, hogy meglsd a Fekete Istent. A zsinaggk papjai s Rma ppi azt lltjk, hogy Isten egy llek a mennyben. Valjban Haile Selassie minden ember Teremtje, s ugyanakkor minden emberben ott van , a Teremt." Voltak azonban olyan fiatal feketk Jamaicban, akik br elismertk Selassie felsbbrendsgt, de nem tartottk Istennek! Ilyen pldul Frederick "Toots" Hibbert, ismert reggae sztr, aki gy nyilatkozott: "Rastafari egy "Mindenhat", s mindenki hajlik affel, hogy a "Mindenhat" Isten. Selassie a Teremts Kirlya, de nem Isten. A legtbben azt hiszik, az Isten, pedig nem az, a mi kirlyunk!" Kivteles eset, hogy egy jamaicai fekete reggae zensz gy nyilatkozzon, hiszen Selassiet a visszatrt Messissknt emlegetik: "Selassie Dvid Kirly sarja, vrrokona Jzusnak, st ugyanaz az ember, akit megfesztettek." Teht Selassiet a visszatrt Messist, Jzus reinkarncijnak tartjk, gy, hogy Jzus eredeti szemlyisge tovbb l Selassieban. A rastahvk tmr vlemnye errl: "Jzus VOLT. Rastafari VAN!". A rastahvk tnyknt kezelik, hogy a Messis visszatrt, annak ellenre, hogy - mint a Jelensek Knyvben rva vagyon - ennek hatrozott jeleinek kellene lenni, s be kellene, hogy kszntsn az tlet Napja. Arra a krdsre, hogy mirt nincs gy, a vlaszuk egyszer: "A Messis ugyan visszatrt, de elvonult szent helyre, Sion Hegyre, ahol mr eltlttt nhny vszzadot Jzus s Selassie eljvetele kztt." Ez a vlasz arra a krdsre is, hogy meghalt-e Haile Selassie. "Selassie nem halhatott meg, hiszen Isten, a visszatrt Messis, csupn visszavonult Sion Szent Hegyre, hogy majd az tlet Napjn oroszln kpben jelenjen meg." Ezrt ruhzzk fel Selassiet azokkal a cmekkel, amelyek a visszatrt Messist illetik: "KING OF KINGS, LORD OF LORDS, CONQUERING LION OF THE TRIBE OF JUDAH" ("Kirlyoknak Kirlya, Uraknak Ura, Jda Trzsnek Hdt Oroszlnja"). (Egyb cmei, melyek elsorolsra a hvk mindig hajlandk: The Most High, Eternal High, Triumphant High, High Selassie I, Jehova, Jah High, First Ancient King of Creation, King Alpha, Queen Omega, The Beginning Without End, First Without Last, Light of The Most High, Light of This World, I-n-I Divine Majesty, Negus Negesti=King of Kings, Girmawi-Ya-Girmawi=Lord of Lords, H.I.M.=His Imperial Majesty, The Prince of Peace.). A rastahvk, teht teljesen elutastjk azt az si, eurpai koncepcit, miszerint Isten egy llek vagy szellem valahol fent az gben, a mennyekben. Szerintk Isten az emberekkel van, az emberekrt, az emberekben.
Egyhz?
Az egyik rasta vezet mondta, mikor megkrdeztk, hogy valls-e a rastafarianizmus: "Nem, mivel semmi kze nincs az zlethez...!". A rastafarianizmusnak, mint vallsnak, nincsen kiptett, hierarchikus rendszerre pl egyhza, (mint pldul a Katolikus Egyhz) hiszen nincs is r szksg, mivel nincsenek szertartsok, templomok, sem felszentelt papok. Annak ellenre, hogy a rastafarianizmust, mint vallst emlegetjk - mint taln mr a korbbiakban kiderlt - nem egy "tlagos" valls. A rastahvknek nincs szksgk papokra, hogy kzvettsenek kztk s Isten kztt, mivel mindenki maga tartja a kapcsolatot az rral, a mindennapi meditcik tjn, ugyanakkor az rnak sincs szksge fldi helytartra, hiszen jelen van mindentt s mindenben a Fldn. Ezrt a rastafarianizmus egy nagyon szemlyes valls s mindenki a sajtjnak rezheti egy kicsit, hiszen a hvk mindegyike kialakthatja a sajt vlemnyt, elkpzelst, amit megbeszlhet, megvitathat msokkal. Ahogy egy rasta mondta: "A rastafarianizmus egyhza a hvk feje, gondolatai, hite". A rastafarianizmus egyik nagyon pozitv vonsa, hogy semmilyen felsbb hatalom nem gyakorol nyomst a hvkre, illetve a leend hvkre, nem irnytja a gondolataikat, tetteiket, gy mindenki sajt akaratbl, sajt meggyzdsbl csatlakozhat. Soha nem tltk el a ms vallsakat, mr csak azrt sem, hiszen meggyzdsk, hogy mlyen legbell mindenki rastahv, csak legfeljebb mg nem bredt r! Nagyon sok rasta korbban protestns vagy katolikus valls volt, csak ksbb vlt rastahvv. (pl. Bob Marley s anyja Cedella Marley is.). A kzponti irnyts hinynak kvetkezmnye, hogy mindenki egy kicsit mskpp magyarzza a tanokat s gy ugyan annak a tnynek ms s ms rtelmezse szlethet. Ebbl ered a rastafarianizmus soksznsge!
Termszetessg
A rastafarianizmus egyik alapvet ttele a termszetessg, ami hrom f terleten rvnyesl: 1. hajviselet, szakll, 2. ganja (vadkender), 3. telek.
Hajviselet
A rastahvk a termszet legteljesebb kifejezdsnek tartjk a rjuk oly jellemz hajviseletet, melynek neve: "Dread Lock" (Flelmetes Hajfrt). "Aki nem szereti a hajt, az fl a termszettl, mert a haj nagyon fontos rsze az embernek, hiszen minden fekete br ember tudja, hogy a haj maga a termszet." - mondjk. "Krisztus, a nagy vezrek s a Prftk mind hossz hajat s szakllat viseltek, s mg az eurpaiak is gy brzoltk ket a kpeiken". A rasta stlus haj viselsnek trtnete szintn Etipiba vezet vissza minket, hiszen ott viseltek ilyen hajat a katonk az abesszniai hbork idejn, valamint Etipia hivatalos szimbluma, a zszlt tart ll oroszln, a korabeli brzolsokon szintn ilyen stlus rastasrnyt hordott. A trtneti alapokon tl, bibliai eredet indokokat is talltak a hajjal kapcsolatban. Az egyik ilyen Smson s Delila trtnete: "Borotva sose rt fejemhez, mert az Isten nazrja vagyok anym mhtl fogva. Ha megnyrnak, elhagy erm, gyenge leszek, olyan mint a tbbi ember. Delila ekkor ltta, hogy kitrta egsz szvt. Hvatta ht a filiszteusok fejedelmeit, s ezt mondta nekik: "Most gyertek, mert kitrta elttem egsz szvt." A filiszteusok fejedelmei elmentek hozz, s vittek magukkal pnzt is. Erre elaltatta Smsont a trdn, odahvatott egy embert, az lenyrta fejrl a ht hajfrtt." (Brk Knyve 16:17) A haj s szakll nyrsnak tilalmra a Levitk Knyve 19:27-et idztk: "Hajatokat ne nyrjtok kerekre, s szakllatok vgt ne vgjtok le." A legnpszerbb elkpzels a rastahvk kztt mgis az volt, mely a rastahajfrtk viselit egy gymlcst gazdagon term fhoz, mg a hajukat vg embereket egy gymlcstelen, halott fhoz hasonltotta. Ez valjban egy parafrzisa az Els Zsoltrnak, mely gy szl: "Boldog ember, aki nem indul a gonoszok tancsa nyomn, aki nem jr a bnsk tjn, s nem vegyl a csfot zk kz. Aki rmt leli Isten trvnyben, s parancsairl elmlkedik nappal s jjel, olyan, mint a vz partjra ltetett fa, amely kell idben gymlcst terem, s levelei nem hervadnak. Siker koronzza minden tettt."
Ganja
A megannyi nven emlegetett nvny a "cannabis indica", taln a legknyesebb pontja a rastafarianizmus eszmerendszernek. Jamaicban szmtalan nven hvjk: "Holy Herbs" (Szent Nvny), "Kali", "Wisdom Weed" (Blcsessg Gaz), "Wisdom Food" (Blcsessg tek), "Herb" (Nvny), "The Weed" (A Gaz), "The Chalice" (A Kehely), "The Cup" (A Cssze), "I-chence"=incense (Tmjn), "I-ly" (A Kali, a Holy s a Haile szavak sszevonsbl alakult ki.), "Healing of the Nations" (Npek Gygyulsa). A nevek ltalban utalnak a felhasznls terletre s mdjra, pldul a "Wisdom Weed" (Blcsessg Gaz) nv utal arra, hogy a rastahvk alapveten a Biblia olvasgatsa kzbeni meditlshoz hasznltk a ganjat. gy prbltak "magasabbra" jutni az igazsghoz vezet ton. Az ilyen cl fogyaszts mdja is tbbfle lehetett. A nagyobb mennyisg ganja-t vzipipbl szvtk, amit tehnszarvbl, gumicsbl s agyagbl ksztettek. Kis mennyisget gynevezett "spliff" formjban szvtak, ami gy nzett ki, mint egy nagyon nagy cigaretta, mivel egy cigarettapaprba sodortk a ganja-t. Egy kztes megoldst jelentett, mikor egy kismret agyagpipt hasznltak. A dohnyzs mellett a forrzs volt a msodik legelterjedtebb felhasznlsi md. Az gy nyert tet, mint egszsgvd italt vagy csak, mint frisstt fogyasztottk. (Erre utal a "The Cup" elnevezs.) Gygyts cljbl hasznltk mg egy egszen specilis mdon: az elgetett ganja hamujval drzsltk be testket, gy az a brkn t szvdott fel. Egy rasta vlemnye: "Brhogy is hasznlod, ugyanolyan j a ganja. Megihatod mint tet, elszvhatod vagy bedrzslheted a brdbe. Ez a "Csodk Bokra!" Brki szabadon szvhatta a ganjat, akr mg a gyerekek is, s egynteten lltottk, hogy nagyon j hatssal van a kzrzetkre. Ha elszvtk a ganja-t, azt mondtk "Ganjat ettnk", vagy ha mint tet ittk, akkor azt "Hrpints"-nek neveztk. "Ahhoz, hogy valaki rasta legyen, muszj-e ganjat szvnia?". Erre a krdsre - mikzben mindenki szvta, itta, drzslte a "Szent Gazt" - hatrozottan NEM volt a vlasz. St, mivel a ganja fogyasztsakor nem alakul ki fizikai fggsg, gy rthet ha egy rasta a kvetkezket mondta: "Ha egy olyan helyre megynk, ahol nem tudunk ganjat szvni, akkor nem szvunk, mert NEM KELL szvnunk." A kezdeti idkben kizrlag meditcis clbl szvtk, ha imkat mondtak, mindig meggyjtottk a pipkat. Termszetesen felkutattk a bibliai gykereket is: "Az utca kzepn s a folyam kt partjn az let fi lltak. Tizenktszer hoznak gymlcst, vagyis minden hnapban teremnek, a FA LEVELEI meg a npek gygyulsra szolglnak." (Jelensek Knyve 22:2). "Ezt mondta Isten: "Nzztek, NEKTEK ADOK MINDEN NVNYT az egsz fldn, amely magot terem, s minden ft, amely magot rejt gymlcst rlel, hogy tpllkotok legyen." (Teremts Knyve 1:29). A ganjat, mint gygyszert is hasznltk: "A ganja a termszet szimbluma, szemben a fehr emberek gygyszereivel." Ezzel az sszehasonltssal arra vilgtottak r, hogy a fehrek orvosai taln azrt ellenzik a ganja legalizlst, mert flnek, hogy elvesztik azt a hatalmas bevtelt, melyet a beteg emberek kezelsrt kapott pnz jelent. "A ganja a vilg legnagyobb ereje, a nemzetek gygyulsa. Emlkezzetek csak kik is hozattak trvnyt ellene!? Igen k voltak azok a doktorok, az orvosok!!! Nagyon jl tudjk, hogy mirt is hozattak trvnyt ellene: mert msklnben munka nlkl maradtak volna!!" A rastahvk nem isznak alkoholt, nem hasznlnak drogokat, csak a ganjat hasznljk, hogy megtalljk bels bkjket. A legltvnyosabb bizonytk arra, hogy a ganja bkss tesz, azoknak a rastahvknek a viselkedse volt, akik 1966. prilis 21-n kimentek a kingstoni repltrre, hogy fogadjk a ltogatba rkez Haile Selassiet. Maguk a rastahvk is elcsodlkoztak azon, hogy amerre nztek, mindentt mindenki ganjat szvott, s mindezt a rendrk szeme lttra. gy emlkszik egy szemtan: "Mintha az sszes ganjapipt behoztk volna a reptrre! Msok dohnypaprokbl, olyan hossz "spliff"-eket csinltak, mint a karom! s mindenki csak szvta-szvta, ganjafst bortotta a replteret. Nhnyan aggdni kezdtek, hogy kigyullad a reptr s a "beszvottak" erszakoskodni fognak. De az egsz nap bksen telt el, zavargsok s harc nlkl!". A mai Jamaicban, mint a vilg legtbb orszgban trvny tiltja a ganja fogyasztst, de ennek ellenre - mivel a hatsgok elnzen llnak a krdshez - a rastahvk szabadon "szvhatjk". Szmos reggae elad (pl. Peter Tosh a LEGALIZE IT cm szmban) emelt szt a ganja hivatalos engedlyezsrt, legalizlsrt, mindeddig kevs sikerrel. (Egyedl Hollandiban engedlyezik a fogyasztst.) A ganja engedlyezsrt skraszllk egyre gyakrabban tkztethetik nzeteiket nyilvnosan a tiltst tmogatkkal, s ennek hatsra elindultak a legalizls irnyba - nagyon vatos lpsekkel - halad folyamatok, az egsz vilgon.
telek
A rasta elrsok a tiszttalan, teht tiltott telek tern szigorbbak, mint a forrsul szolgl Szent Biblia, hiszen mg a Bibliban a kvetkezk tallhatk: "Mondjtok meg Izrael fiainak: nzztek, az sszes szrazfldi llatok kzl ezeket ehetitek. Minden llatot, amelynek hastott krm, vills patja van, s amely krdzik, megehettek.". "A vzben l llatok kzl ezeket ehetitek. Azokat, amelyeknek uszonyuk s pikkelyk van, s vzben, tengerben vagy folyban lnek, mind megehetitek.". "A madarak kzl ezeket tartstok tiszttalannak; ne egyetek bellk, mert tiszttalanok: a kesely, a szakllas kesely, a rtisas, a feketeknya s a vrsknya klnfle fajti, a varjak klnfle fajti, a strucc, a kuvik, a sirly, a karvalyok klnfle fajti, a flesbagoly, a bagoly, a kormorn, a vcsk, az bisz, a pelikn, a fehrkesely, a glya, a klnfle gmek, a bbos banka, a denevr." Addig a rasta szablyok a kvetkezk: Nem lehet enni: halat, hst (disznhst, de nem csak a bibliai tilts miatt, hanem mert a diszn fehr hsrl a fehr emberre asszocilnak; szrnyast, kecskt, mert ezek hulladk ev llatok; alapveten minden llat hst, mert az erszakmentessgk tiltja brmi olyan evst, melynek elksztse vrontssal jr.), st (a rasta elrsok tiltjk a s hasznlatt, ezrt teleiket s nlkl stik, fzik, viszont sok borssal s paprikval ellenslyozzk az "ztelensget"). "A rastahvk minden friss s termszetes dolgot felhasznlnak teleikhez. Nem esznk st, viszont sok borssal zestjk teleinket, s ez szabadd teszi a szellemnket s sokig meg is rzi frissessgt." "Mit jelent a termszetes tkezs? Egyszer telek, s nlkli fzs, sts, nem hasznlunk vajat, hst, mg olajat is alig. (Az olaj is sajt kszts kkuszolaj)". Termszetesen az idk sorn azrt egyre inkbb lazultak a szablyok, rszben a krlmnyek alakulsa miatt, hiszen az hsg nha rknyszerti a rastahvket egy kis "bn" elkvetsre: "Nem eszem st, hst, protein tartalm teleket, csak halat kezdtem enni. Minden egyes alkalommal, mikor halat eszem, mlyen meghajolok. Prblom kimenteni magam Istennl, biztos vagyok benne, hogy megbocst nekem." Ez a halak miatti mentegetzs azrt van, mert - mint az elbbiekben mr sz volt rla - a hal is a tiltott, "ss dolgok" kz tartozik. (A hst s a halat is "ss dolgok"-nak neveztk.) Valsznleg az r megbocsjtotta ezt, s lehet, hogy ezrt lesz sok rasta ember halsz. Persze napjainkban, azrt mr msok a szoksok, mr a rastahvk is esznek halat, meg-meg eszik a szrnyasokat, st a marhahs is belefr nha... Szzk az teleket, viszont a mai napig irtznak a disznhstl s sokan inkbb vegetrinus trenden lnek, nehogy valami tiszttalan dolgot egyenek. Rengeteg gymlcst fogyasztanak (bann, maracuja, mang, papaja, kiwi, grgdinnye, stb.), friss zldsgekbl kszlt fszeres nyencsgeket stnek, hozz ftt burgonyt, ftt bannt, rizst esznek s gy rzik meg szellemi s testi frissessgket reg korukra is. Jamaica taln egyetlen nemzeti jelleg eledele az "ackee" (eki) nev nvny, melynek srga hsbl tojsrntotthoz hasonlt telt ksztenek. Tbbnyire reggelire, gynevezett "Jamaican breakfast" (jamaicai reggeli)-knt knljk, rendszerint halat, zldsgeket s sok fszert kevernek az ackee-hez, majd slt s ftt bannnal, ftt burgonyval tlaljk. A szigetre kltztt nagy szm knai s indiai hatsra a keleti konyhk zei is megjelentek.
A rastafarianizmus s a reggae
A rastafarianizmus egy olyan klnleges valls, mely nem jr egytt egy kiptett egyhzrendszerrel, a hvknek lehetsget ad sajt "gykereik", "hovatartozsuk" megtallsra, ugyanakkor nagy szabadsgot hagy a hvknek a sajt elgondolsaik kifejtsre. Jellegzetes klssgekkel jr: dread lock, specilis trend, piros, aranysrga, zld sznek. Taln ezek a jellemzk is kzrejtszottak abban, hogy a reggae zene a zszlajra tzte a rastafarianizmust, gy eszmerendszert a szvegekben, mint klssgeit az eladk image-ben. Az sszefonds a 60-as vekben kezddtt, mikor Jamaicban egyre tbb zensz trt t a rasta vallsra, s ez egyre tbb rasta trgy dal szletst eredmnyezte, gy a zene klnlegessgn tl a szvegek is igazi kurizumot jelentettek a fehrek vilgban. Ennek ksznheten vilgszerte nagy rdeklds alakult ki a reggae zene, kultra irnt. Egyre tbben tudtk, hogy a reggae sznei mit jelentenek: a piros a tzet, az aranysrga a napfnyt, a zld a termszetet, ugyangy mint a rastafarianizmusban. Biztos, hogy mg egyetlen valls sem kapott ilyen nagy "reklmot", mint amit a rastafarianizmus a reggae zentl. Hiszen gy egyenesen a slgerlistkrl hallhattk a tanokat szerte a nagyvilgban. Ezek a tnyezk egyttesen segtettk a legnagyobb reggae zenszt - Bob Marleyt - a vilghr fel. A rastafarianizmus, reggae, Bob Marley "tri", a 70-es vek legforradalmibb - mig is hat - jtst hoztk a rockzenbe, melybl olyan mfajok tpllkoztak, mint a punk vagy a new wave.
Sztr
BABYLON: Nem csak - st mra mr legkevsb - a bibliai vrost (Bbelt) jelenti, hanem gy hvnak minden rossz dolgot, a rendrsgtl kezdve a rossz indulat emberig. Hasznljk a "rossz s gonosz" nyugati vilg jellsre is.
DREAD LOCK: Jelentse: flelmetes hajfrt. A rastahvk copfokba sszellt hajviseletnek neve. A klnbz elkpzelsekkel (mzzel van sszeragasztva, valamivel kenegetni kell stb.,) ellenttben, csupn arrl van sz, hogy a rasta emberek nem fslik gndr hajukat, gy az magtl sszell ilyenn. Viselsnek eredett az si Abesszin hbork idejre vezetik vissza, mivel az ott harcol fekete katonk hagytk megnni s sszellni a hajukat. Hivatkoznak mg Etipia cmerllatnak, a zszlt tart oroszlnnak a korabeli brzolsaira, ahol az oroszlnnak rasta srnye volt.
I-WORDS: "I-N-I" = I and I = we (mi) "I-TAL" = Vital, Natural (ltfontossg, termszetes) "I-SES" = Praises (dicsts) "I-NUALLY" = Continually (folyamatosan) "I-SIRE" = Desire (vgy) "I-LY" = Holy (szent) "I-THIOPIA" = Ethiopia (Etipia) "I-RATE" = Create (teremteni) "I-RITS" = Spirits (szellem) "I-RATION" = Creation (teremts) "YANKS" = Thanks (ksznet) "YIFE" = Life (let) Az "I-WORDS" (az "N-SZAVAK") csak, s kizrlag a rasta emberek ltal hasznlt s kitallt kifejezsek. Egy nagyon specilis szleng, melynek ismerete nlkl lehetetlen megrteni a reggae dalszvegek tbbsgt. Mivel pontos s logikus magyarzata nincs annak, hogy hogyan vltoznak t a szavak, a legfontosabbakat muszj "bevgni" ahhoz, hogy valaki boldoguljon a fordtssal. (Mg az angol anyanyelvek sem tudjk enlkl megrteni a rasta szvegeket.) Ezrt szoktak kln I-WORD sztrt mellkelni a rastafarianizmusrl szl knyvekhez.
IRIE: Ha azt akarjk kifejezni, hogy valami rendben van, j, szp, kellemes, akkor azt mondjk "IRIE" (ejtsd: JRI)
JAH: Jelentse: GOD (Isten). Az egyik elmlet szerint a Hber "HALLELUJAH" szbl szrmazik, a vgn lv "J" hang hangslyos ejtsvel alakult ki. A msik szerint a "JEHOVAH" (Jehova = Isten) szbl, az utols "AH" szcska el illesztett "Y" hanggal vlt "JEHOV-YAH" formv, majd ebbl az "Y" tvltozott "J"-v: "JEHOV-JAH".
JESUS: A jamaicai szlengben nem Jzust jelenti, hanem a pnzt, mivel a feketk szerint a pnz a fehrek igazi Istene, Jzusa.
PATOIS: Creol English (Kreol Angol)-nak is hvjk. Jamaicai angol, melyben keverednek az angol, spanyol, s az afrikai nyelvek. A lakossg tbbsge ezt a nyelvet beszli, gy a turistk rszre angol-patois sztrakat ksztenek, a pontos megrts rdekben.
RASTAFARI I.: Haile Selassie eredeti nevbl, a Ras Tafari Makonnen nvbl ered. A "Ras" eltag jelentse: herceg, illetve smi nyelven: fej. A "Ras Tafari" jelentse: "A Teremts Feje". "ltalban az egybert, "Rastafari" formt hasznljk Selassie megjellsre, mg a "Rasta" rvidebb alak, a hveket jelli. A "Fari"-nak ismert mg a "Far Eye" s a "For I" alakja is.
RED, GOLD, GREEN: A reggae sznei, a rastafarianizmus kzvetitsvel az Etip zszl szneibl. A sznek jelentse: piros, a tz, az aranysrga a napfny, a zld a termszet.
RED STRIPE: Az egyetlen jamaicai sr neve. Amerikai jelleg, kis alkoholtartalm, knny vilgos sr.
RESPECT: Jelentse: tisztelet, tiszteletem. A rasta emberek tallkozskor - mikzben sszetik klket - ezzel a szval kszntik egymst.
YEAH MAN: (Ejtsd: JA MAN!) Az egyik leggyakrabban hasznlt kifejezs, melynek jelentse: ok, gy van, rendben.
|