1948-ban érkeztek meg Angliába az első
jamaikai bevándorlók, akik közül sokan a gyarmati hadsereg katonájaként már
állomásoztak a szigetország területén. 1966-ra a számuk már megközelítette a 170
ezer főt, s egy évtized elteltével nem hivatalos adatok szerint csaknem
félmillió nyugat-indiai bevándorló élt az Egyesült Királyság területén. Anglia
nem volt felkészülve ekkora invázióra, s a jamaikaiak képtelenek voltak
beilleszkedni a számukra idegen környezetbe. A bevándorlók zárt közösségekben
telepedtek le, és meg sem kíséreltek asszimilálódni az angol társadalomba. A
zenéjüket viszont teljesen megkajálták a hidegvérű
őslakosok.
Kopasz prolik
London munkásnegyedében, az East Enden
sajátos integráció kezdett kibontakozni a fekete bevándorlók és azon fehér
fiatalok között, akik önmagukat eleinte noheadek-nek, cropheadeknek, boiled
eggsnek, s végül skinheadeknek nevezték. Az első kapcsolódási pont a zene
volt: a brit munkásfiatalok körében igen hamar népszerűvé vált a ska, a
reggae gyorsabb, agresszívebb előzménye. Az első bőrfejűek ráadásul a
gettó-életformában, a munkanélküliségben, a perifériális létben is osztoztak
színesbőrű társaikkal. Ez az érintkezés aztán kihatott a skinheadek öltözködési
stílusára is, amely a jamaikai elemeket a jellegzetes melós ruhadarabokkal
próbálta ötvözni. A fehér fiatalok tisztelték a jamaicai pitiáner bűnözők, a
rude boyok zenéjét és stílusát, amely sokkal közelebb állt hozzájuk, mint
a Love-Peace mozgalmak édeskés hippi dallamai. A rude boyoknál jelent meg
először a borotvált fej és a nadrágtartó, amely aztán a skinheadeknél is
elterjedt. Phil Cohen szociológus szerint a Doc Martens bakancs és a
pilótadzseki eleinte nem az irányzat militáns jellegére, hanem a
munkásszármazásra utalt. Cohen értelmezésében az ős-skinhead egyfajta
karikatúrája a modern munkásnak, aki öltözködésében túlhangsúlyozza a proletár
vonásokat, és elutasít mindenfajta "burzsoá hangulatot hordozó" ruhadarabot,
mint amilyen az öltöny vagy a nyakkendő. Ez a csoport kezdetben szinte
hivalkodóan viseli magán a lumpen és proletár rétegek jellegzetes ruhadarabjait,
s igyekszik a maga eszközeivel fenntartani egy perifériára szoruló
munkáskultúrát, amelyben a szolidaritás, a férfias keménység és a közösség
eszménye dominál.
Fehér négerek
A ska népszerűségére is magyarázatot keresett
Graham Murdock és Robin McCron rockszociológiai tanulmánya a
hetvenes évek első felében, amely rámutatott az "osztályspecifikus
rockszükséglet" jelenségére. Az általuk végzett vizsgálat szerint az úgynevezett
"jó tanulók" a progresszív rockhoz, míg a "rossz tanulók" a fekete zenéhez,
elsősorban a reggae-hez és a soulhoz vonzódtak. A "jó tanulók" a középosztályból
kerültek ki, már középiskolásként szilárd karrier-elképzelésekkel rendelkeztek,
s a zene csak generációs szinten színezte az ifjúsági szubkultúrájukat, azaz nem
nyomta el a társadalmi érvényesülés, a felemelkedés igényét. Az általuk
favorizált populáris zenét könnyen összhangba lehetett hozni a társadalom
legitim értékrendjével. Ezzel szemben a "rossz tanulók" döntő többsége proletár
családokból származott, és minél előbb abba akarta hagyni iskolai tanulmányait.
Bernstein szociolingvisztikai kutatásai mutattak rá arra, hogy az angol
iskolákban tanuló proletárgyerekek - függetlenül anyagi helyzetüktől és egyéni
képességeiktől - eleve vesztesként indultak, mivel a magukkal hozott nyelvi
anyag, logikai struktúra és értékrend nem áll összhangban az oktatási rendszer
"középosztályos" követelményeivel.
A proletár családokból származó fiataloknak az iskola egyetlen
hosszú konfliktussorozat volt: az osztályhátrányok azt az érzetet keltették
bennük, hogy saját személyiségük, képességeik miatt nem tudják megszerezni a
felemelkedésükhöz szükséges kulturális alapokat. Mivel mindezt személyes
kudarcként élték meg, kulturális szokásaik arra irányultak, hogy ezt a
feszültséget elviselhetőbbé tegyék, és többek között a zenével kompenzálják.
Számukra emiatt a zene funkciója sokkal átfogóbb és mélyrehatóbb, mint a
középosztálybeli fiataloknál.
Embervadászat
Az első skinheadek még fekete klubokba
jártak, s zeneileg a ska állt hozzájuk a legközelebb. Az East End lakói együtt
unatkoztak a bevándorlókkal az utcasarkokon, és még káromkodni is jamaikai módon
káromkodtak. Rengeteg olyan bőrfejű csoport jött létre, amelyben a jamaikaiak is
helyet kaptak: a belépésnél nem a bőrszín, hanem a lakóhely és az "osztályhoz
tartozás" volt a meghatározó. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a skinheadek
akkoriban a tolerancia bajnokai lettek volna: tisztelték a jamaikaiak zenéjét,
akikkel egyfajta hallgatólagos szövetségre léptek - mindenekelőtt az ázsiai
bevándorlókkal szemben. A pakisztániak ellen folytatott embervadászatra igen
hamar megszületett a ma is "használatban lévő" paki bashing kifejezés.
Egy felmérés szerint 1969-re már minden negyedik pakisztáni diákot ért
skinhead-támadás. Bárki, aki nem illett bele a bőrfejűek világképébe - legyen az
hippi, ázsiai vagy homoszexuális - könnyen válhatott a skinheadek áldozatává.
Ugyanakkor a pakisztániak ellen irányuló erőszakos akcióknak nem volt faji
motivációja. Sokkal inkább az volt az ellentétek oka, hogy az ázsiaiak
családcentrikusságának és eredményorientáltságának "középosztályos jellege",
valamint a pakisztáni egyetemisták viszonylagos jóléte irritálta a
szegénynegyedek fiataljait.
A bőrfejűek erőszakos imázsa nem tett jót a ska népszerűségének,
mivel az angol átlagpolgár a stílust gyakran a primitívnek tartott, kopaszra
nyírt fiatalokkal azonosította. Ugyanakkor egyesek már igen korán megszimatolták
a jelenségben rejlő üzlet lehetőségét: egy Leslie Kong nevű producer
például valóságos monopóliumra tett szert a londoni "skinhead-diszkók"
megnyitásával. Chris Blackwell - a Wailers későbbi felfedezője - 1964-ben
vállalkozott arra, hogy Angliában elsőként adjon ki egy ska számot, Milli
Small énekesnő "My Boy Lollipop" című dalát. Bár a szám óriási meglepetésre
gyorsan a listák élére került, a fekete zene nagy áttörése még csaknem tíz évet
váratott magára. Ekkorra azonban már felbomlott a jamaikaiak és a skinheadek
között fennálló "idilli" viszony.
Távol Afrikától
A rastafarianizmus feltűnése
jelentette az első - nem csak zenei - szakadást a bőrfejűek és a nyugat-indiai
bevándorlók között. A rasták kezdték háttérbe szorítani az "ideológiamentes"
rude boyokat a zenei palettán, s ez az irányváltás azt eredményezte, hogy a
skinheadek elszakadtak eredeti fekete-fehér szubkultúrájuktól. A reggae szövegek
egyre inkább a feketék mindennapjairól, sérelmeiről, vágyairól kezdtek
tudósítani, s a bőrfejűeket váratlanul érte a rasták növekvő politikai
szerepvállalása is. A fehér fiatalok nem tudtak mit kezdeni a "Vissza Afrikába!"
jelszóval, s az ajtók lassan bezáródtak a megzavarodott bőrfejűek előtt.
Ráadásul a sajtó igyekezett megosztani a fiatalokat azzal, hogy mesterségesen
szította az ellentéteket a különböző etnikumú csoportok között.
Történt mindez akkor, amikor a rasszizmus Angliában először érte
el a nagypolitika szintjét. 1968. augusztus 20-án Enoch Powell, a
konzervatív kormány minisztere éles hangú kirohanást intézett a bevándorlók
ellen. Szerinte a nem-fehér lakosság idegen természete nem illeszthető be az
angol társadalomba, s ha a konfliktust nem sikerül gyorsan megoldani, faji
zavargások törhetnek ki. Bár a beszéd elhangzása után Powellnek távoznia kellett
a kabinetből, a kívánt hatás nem maradt el. Az East Enden egyre több bőrfejű
kezdett hősként tekinteni a politikusra. Olyan támadás is előfordult, ahol a
skinheadek "Enoch, Enoch!" kiáltásokkal rohanták meg a pakisztániakat. 1972
nyarán pedig a bőrfejűek már második generációs jamaikai bevándorlókkal csaptak
össze Toxtethben, Liverpool körzetében. Sokan ezt tekintik a
skinhead-történelem kritikus fordulópontjának, s bár azt hozzá kell tenni, hogy
itt még szó sem volt tudatos rasszista akcióról, de az események jelezték, hogy
a bőrfejűek bármikor mozgósíthatóak akár ebből a célból is.
Az erőszak kizárólagossá válása a hetvenes évek elején végül a
mozgalom hanyatlásához vezetett. A bőrfejűek nem tűntek el teljesen az utcákról,
de már nem ők képviselték a domináns irányzatot a szubkultúrák között - ehhez
egyébként már nem volt meg a zenei hátterük sem. Az első, kifejezetten
skinheadeknek játszó banda, az 1969-ben alakult Slade hamarosan
csatlakozott az akkoriban divatos slágerzenekarok táborához.
Punkrobbanás
A hetvenes évek közepén a punk robbanásának köszönhetően a
skinheadek visszatérhettek a dühös kezdetekhez. A punk a rock fejlődésének egy
olyan pillanatában keletkezett és vált népszerűvé, amikor az elkoptatott zenei
és viselkedési stílusok világában csak a legmerészebb tabuszegés hozhatott
valami izgalmat. A társadalmi töltetet most is a legelkeseredettebb,
legperiférikusabb rétegek alkották, akik - Molnár Gergely szavaival - "
köptek a polgári társadalomra, a szép viselkedésre és kinézésre, a családi
idillre, a rendszerre és az istenre, mert gondolataik nagyon is valódi
egzisztenciális helyzethez kötődtek". A megváltozott gazdasági-társadalmi
körülmények új zenei stílust szültek: a punkok kezdetlegesen nyers, tudatosan
primitívvé alakított ellenzenéjükkel, gátlástalan viselkedésükkel azokat az
ideálokat akarták lerombolni, amelyek édeskés és illúziókkal teli zenékkel
árasztották el a világot. A zenei minimalizmus egyben összefüggött a lemezcégek
által felkínált karrierlehetőségektől való elzárkózással is: a punkok gyűlölete
elsősorban a sztárzenekarokra és a köréjük szőtt mesterséges mítoszra zúdult -
legalábbis eleinte. A fiatalok soha nem látott agresszivitással fordultak szembe
a felnőttek világával, de az őket leszerelő technika egyre kifinomultabbá vált:
a manipuláció az egyes csoportok, rétegek tiltakozásának szimbólumait egy
általános ifjúságpiacon terítette szét, s így a társadalmi ellentéteket
nemzedéki ellentétként integrálta. A tiltakozás árucikké vált, az extremitás
pedig divatjelenséggé. A sajtó részletesen foglalkozott a legújabb
ellenkulturális szimbólumokkal, s ezáltal előkészítette azok piaci befogadását.
Eleinte elképzelhetetlennek tűnt, hogy a Sex Pistols, amely
a punk-mozgalom elindítójának tekinthető, valaha is a kultúripar részévé váljon.
Ugyanakkor - ahogyan azt Mary Harron megfogalmazta - Johnny Rotten és
csapata nem akart új értékrendet teremteni, csak "beleharapott abba a kézbe,
amelyik etette". A Sex Pistols a menedzserük, Malcolm McLaren által "nagy
rock and roll svindlinek" nevezett alkujában a színfalak mögött elfogadta a
zeneipar ajánlatát, s ezzel minimálisra csökkent a punkok csoportkohéziója. A
fogyasztás-ellenesség jelvényei a fogyasztás új szimbólumaivá váltak, s már nem
kötődtek az alulprivilegizált rétegek fiataljaihoz - csupán az életkorhoz.
Az Oi-stílus
Ebben a játszmának ismét a skinheadek voltak
a legnagyobb vesztesei, akik képtelenek voltak kilépni a punk árnyékából és
megmutatni önálló arcukat. Pedig az újjászületés biztatóan indult: a punk által
elindított zenei lavina lehetővé tette néhány háttérbe szorított irányzat
újrafelfedezését. Így jöhetett létre az Oi-stílus, amely a punk-rock és a
ska elemeit ötvözve elevenítette fel a skinheadek zenéjét. A stílus a nevét a
skinheadek kedvenc csatakiáltásáról kapta. Maga az Oi szó a Cockney
Rejects nevű zenekar egyik számában hangzott el először. Az egykori
skinhead-reggae újrafelfedezésében óriási szerepe volt a Specials zenekar
tagjai által alapított 2-Tone nevű cégecskének. Jeremy Dammers, a
Specials vezetője szerint a modern reggae túlságosan különbözött a punktól, s
emiatt nyúltak vissza a ska-hoz, amely igen közel állt a brit Rhythm and
Blueshoz. Angliában ekkor már két kultúra létezett, s magától értetődő volt
összhangba hozni ezeket egymással. A 2-Tone elnevezés (amely két tónust, két
színárnyalatot jelent) illetve a kiadó logóján a fekete-fehér színpár
következetes használata az "őslakos" és a bevándorló kultúra együttes
képviseletére utalt, s - Szőnyei Tamás szavaival - már puszta létével is
a rasszizmus ellen érvelt.
A 2-Tone által kifejtett propaganda jelentősége egyesek szerint
még a Rock Against Racism kezdeményezés eredményeit is túlszárnyalja. De
ez sem tudta megakadályozni azt, hogy az angol szélsőjobb politikája
megkíséreljen beszivárogni előbb a punk, majd pedig a bőrfejűek soraiba. A
hetvenes évek végétől Enoch Powell National Frontja és a British
Movement vezetői egyre hangosabban hirdették az angol working class
kiírhatatlan nacionalista szellemének felvirágzását. A sajtó ráadásul teljesen
félreértelmezte a punkok öltözetéhez gyakran hozzátartozó horogkereszt
"megújult" jelentéshordozását. Nem vették figyelembe azt, hogy a provokatív
szimbólumok nem valamiféle újfasiszta érzületet hirdettek: a punkok számára csak
az volt bennük az érdekes, hogy megbotránkoztatóak. A cél elsősorban a
hagyományosan antináci angol átlagpolgár sokkolása, a szimbólumok eredeti
jelentésének megfordításával saját gyűlöletük kifejezése a középszer iránt.
Horogkeresztes trikók
Mikor Jim Pursey, a Sham 69 énekese 1979 júliusában
horogkeresztes trikóban jelent meg a Melody Maker címlapján, azonnal fasisztának
lett kikiáltva, holott paradox módon éppen együttese volt az egyik legharciasabb
antirasszista punk-skin csapat. A Sham 69 ezután hiába adott elő jószándékú
politizáló számokat, hiába ragadott meg Jim Pursey minden alkalmat arra, hogy
jobb belátásra térítse a radikalizálódó bőrfejűeket, a zenekar koncertjei
rendszerint véres csetepatékká alakultak, ahol skinhead vert skinheadet.
Közben a National Front ifjúsági szervezetének védőszárnyai alatt
megalakult a Rock Against Communism nevű szervezet, amely azt a célt
tűzte ki maga elé, hogy összefogja a neonáci orientációjú bőrfejű zenekarokat.
Ekkorra már valóságos háború dúlt a koncerttermekben, s minden skin-zenekart az
a veszély fenyegetett, hogy elesnek a fellépési lehetőségektől. Ezt elkerülendő,
több zenekar összefogásából megszületett egy Oi-fesztivál turné terve, amely a
szervezők szándékai szerint mindenki számára világossá tette volna, hogy a
bőrfejűek többségének semmi köze a rasszizmushoz. A turné második állomásán,
1981 júliusában három zenekar lépett föl Southallban, az ázsiai
bevándorlók egyik központjában. 1976-ban ebben a kerületben történt meg az, hogy
fehér fiatalok egy csoportja halálra vert egy tizennyolc éves indiai fiút. Mivel
a rendőrség nem ismerte el, hogy a gyilkosságot faji indítékból követték el, a
környék lakói elhatározták, hogy saját kezükbe veszik védelmük megszervezését.
Southall veszélyes hellyé vált a fehér szélsőjobbosok számára. Az itteni
közösség meglehetősen hevesen reagált a legcsekélyebb neofasiszta aktivitásra
is, s számukra egy bőrfejű koncert megrendezése felért egy arculcsapással. Ekkor
már megjelent a Strength Thru Oi! című válogatásalbum, amely nem csak
zenei anyagot, hanem Oi-költők verseit is tartalmazta. A lemez kiadója Gary
Bushell, a Sounds magazin szerkesztője volt, aki később komoly pénzeket
keresett valóban neonáci zenekarok menedzselésével, s igyekezett cikkeiben az Oi
erőszakos jellegére helyezni a hangsúlyt. A lemez címének szerencsétlen
megválasztása (a német nemzetiszocialista szabadidőmozgalom jelszavának - Kraft
durch Freude - angol elferdítése) újabb ziccert jelentett a szenzációvadász
újságírók számára. Ennek köszönhetően a közvélemény lassanként elfogadta azt a
túlzottan leegyszerűsített képletet, miszerint Oi = fasiszták.
Vér és becsület
Azon a bizonyos estén Southallban mintegy 500
rajongó gyűlt össze, akiknek a fele volt bőrfejű, de nekik is csak elenyészően
kis részük tartozott a National Front kötelékébe. Három skin-zenekar készült
koncertet adni, a 4-Skins, a Business és a Last Resort.
Közben egyre nagyobb számban gyülekeztek az épület előtt a rendőrök és az ázsiai
fiatalok. A 4-Skins fellépése alatt a bőrfejűek egy része a National front
jelszavait kezdte skandálni, mire a környék színesbőrű lakói megrohamozták a
helységet. Az órákon át tartó tömegverekedés egyenlege: egy lerombolt
koncertterem és 110 súlyos sérült. A botrány után kiderült, hogy a 4-Skins
énekese egykor a British Movement tagja volt. Oly mértékű volt a
felháborodás, hogy Southall után a zenekart gyakorlatilag nem engedték színpadra
lépni, kiadójuk pedig semmisnek nyilvánította a szerződésüket.
A bőrfejű zenekarok mindent megtettek azért, hogy megállítsák a
szélsőjobb befolyásának növekedését a skinek körében. A Blitz, az Infa
Riot és a Business "Oi! Against Racism" mottóval országos turnéra
indult, majd október 9-én Sheffieldben közös koncertet adtak egyéb
skinhead zenekarokkal, melynek plakátján a következő szöveg szerepelt: "Oi! a
fajgyűlölet ellen, a politikai szélsőségek ellen, de továbbra is a rendszer
ellen!" Mindez azonban kevésnek bizonyult ahhoz, hogy megakadályozza a náci
skinek térnyerését a mozgalmon belül.
Az első neonáci skinhead-csoportok a National Front (NF)
védőszárnyai alatt jöttek létre. Ebbe a körbe tartozott a White Noise és
egy ideig a Skrewdriver együttes, melynek tagjai később függetlenítették
magukat a számukra túl legálisnak minősülő NF-től. A Skrewdriver énekese, Ian
Stuart Donaldson vezetésével Blood and Honour néven új szervezetet
hoztak létre, amely a különböző szélsőjobboldali zenekarok népszerűségének
köszönhetően üzletileg is prosperáló vállalkozássá vált. Szoros kapcsolatot
építettek ki az amerikai White Aryan Movementtel és a
Ku-Klux-Klánnal is. A Skrewdriver mítosza a bőrfejűek körében csak tovább
növekedett azután, hogy Donaldson 1993-ban egy autóbalesetben életét
vesztette.
Bőrfejek háborúja
"Kisajátították a szubkultúránkat, az igazi skinheadek nem
rasszisták!" - ezekkel a szavakkal kezdődik a New York-i székhelyű Mayday
Skins nevű szervezet felhívása, mely szerint a "nemzetközi munkásosztály
hamarosan egyesül a gazdag disznók uralma ellen". Ez a balról érkező válasz
azonban csak egyike a frakciókra szakadt skinheadmozgalmon belüli irányzatoknak.
A szélsőbalra sodródott bőrfejűek (Red Skins, Red London) a vagyonok
államosításának és szétosztásának szükségességét hirdetik. Az anarchista skinek
jelvénye egy ötágú csillag, horogkereszttel a közepén.
A bőrfejűek egy része ugyanakkor dühösen elutasít mindenféle
politikai ideológiát. Számukra skinheadnek lenni mindenekelőtt egy sajátos
életformát jelent, amelybe beletartozik a tánc, az ivászat, és ha úgy hozza a
helyzet, a verekedés is - de soha nem faji alapon. büszkék szubkultúrájukra,
amely a fekete zenéből nőtt ki, s gyűlölik a náci skineket, akiket csak
megvetően "boneheadeknek" neveznek.
Az első antirasszista bőrfejű szervezet, a S.H.A.R.P.
(Skinheads Against Racial Prejudice - azaz bőrfejűek a faji előítéletek ellen)
1986-ban jött létre az USA-ban. 1988-ban egy országos televíziós csatorna
műsorának segítségével széles körben ismertté váltak. Ekkor vette fel velük a
kapcsolatot Roddy Moreno, az angol Opressed nevű skin zenekar énekese.
Moreno saját kiadót alapított Oi!-Records néven, amely kifejezetten
antirasszista zenekarok lemezeinek gondozását vállalta fel. Létrehozta a
S.H.A.R.P. angol szekcióját, hogy a bőrfejűeknek "lehetőségük legyen
megismerkedni gyökereikkel, s visszatérni saját kultúrájukhoz".
Nagy Britanniában a S.H.A.R.P. mellett a Cable Street Beat
fogja össze a magukat antinácinak valló bőrfejűeket. Az elnevezés egy 1936.
október 4-i eseményre utal, amikor a londoni Cabel Street-en Sir Oswald Mosley
feketeingesei nagyrészt kommunistákból álló tüntetőkkel csaptak össze.
Németországban 1987-ben alapította meg két berlini skinhead az
első antirasszista szellemiségű fanzine-t, a Skintonic-ot. Az első szám
az alábbi felhívással indított: "Nem akarjuk ezt a hazug demokráciát, elegünk
van a politikátokból, semmi kedvünk ahhoz, hogy jóllakott bankárok és
vállalkozók bábjai legyünk. Nincs szükségünk a zenétekre, nem kérünk a
médiátokból, amely hazugságokat terjeszt rólunk!" A Skintonic szerzői
munkásosztálybelinek vallották magukat, de elutasították a szociáldemokráciát,
csakúgy, mint a "DDR-szocializmust".
Baszkföldön 1983-ban alakult meg a Kortatu nevű skin
zenekar, amely később Negu Gorriak (Nehéz Idők) néven folytatta
pályafutását. 1990 decemberében 13 ezer ember előtt koncerteztek a La Mancha
börtön előtt, annak a hagyományos felvonulásnak a záróakkordjaként, mely során a
baszkok minden évben tiltakoznak e spanyol állami "halálfegyház" fennállása
ellen. Olaszországban a baloldali Nabat lett az Oi!-mozgalom
zászlóvivője. A szakítás a náci és a red skin mozgalom között 1985-ben vált
véglegessé, amikor megjelent a Nabat "Egy másik dicsőséges nap" című, Nelson
Mandelának és Benjamin Noloisnak, a Dél-Afrikában kötél általi
halálra ítélt költőnek ajánlott lemeze.
Az "eredeti" bőrfejűek szerint a sajtót terheli a felelősség
azért, hogy a szélsőjobboldali szervezetek beszivároghattak a skinheadek
soraiba. Azzal vádolják a médiát, hogy hallgatott az antirasszista bőrfejűekről,
miközben elözönlötték a világot a neonáci skinekről szóló tudósítások.
Ugyanakkor a baloldali, antirasszista, stb. irányzatok kevésbé aktívak, mint
szélsőjobboldali társaik, és nem élnek olyan tudatosan a nyilvánosság
fegyverével sem. Emellett ezen irányzatok gyakran kötődnek más szubkultúrákhoz,
mozgalmakhoz, így például a punkokhoz vagy az anarchista csoportokhoz. Az
antirasszista skinek csupán elvétve, kuriózumként kerülnek be az újságokba.
Németországban például egy 1995-ös felmérés szerint 8000 fiatal vallja
bőrfejűnek magát: ebből 41 százalék jobboldali, 15 százalék "liberális"
(antirasszista), 26 százalék baloldali, 13 százalék pedig minden politikai
irányvonalat elutasít. Az adatok azt mutatják, hogy a szélsőjobboldali
skinheadek aránya nem éri el az 50 százalékot, ennek ellenére alig
hallani az egyéb irányzatokról. http://www.zene.net/index.php?type=19&id=1121 |