1948-ban rkeztek meg Angliba az els
jamaikai bevndorlk, akik kzl sokan a gyarmati hadsereg katonjaknt mr
llomsoztak a szigetorszg terletn. 1966-ra a szmuk mr megkzeltette a 170
ezer ft, s egy vtized elteltvel nem hivatalos adatok szerint csaknem
flmilli nyugat-indiai bevndorl lt az Egyeslt Kirlysg terletn. Anglia
nem volt felkszlve ekkora invzira, s a jamaikaiak kptelenek voltak
beilleszkedni a szmukra idegen krnyezetbe. A bevndorlk zrt kzssgekben
telepedtek le, s meg sem ksreltek asszimilldni az angol trsadalomba. A
zenjket viszont teljesen megkajltk a hidegvr
slakosok.
Kopasz prolik
London munksnegyedben, az East Enden
sajtos integrci kezdett kibontakozni a fekete bevndorlk s azon fehr
fiatalok kztt, akik nmagukat eleinte noheadek-nek, cropheadeknek, boiled
eggsnek, s vgl skinheadeknek neveztk. Az els kapcsoldsi pont a zene
volt: a brit munksfiatalok krben igen hamar npszerv vlt a ska, a
reggae gyorsabb, agresszvebb elzmnye. Az els brfejek radsul a
gett-letformban, a munkanlklisgben, a perifrilis ltben is osztoztak
sznesbr trsaikkal. Ez az rintkezs aztn kihatott a skinheadek ltzkdsi
stlusra is, amely a jamaikai elemeket a jellegzetes mels ruhadarabokkal
prblta tvzni. A fehr fiatalok tiszteltk a jamaicai pitiner bnzk, a
rude boyok zenjt s stlust, amely sokkal kzelebb llt hozzjuk, mint
a Love-Peace mozgalmak desks hippi dallamai. A rude boyoknl jelent meg
elszr a borotvlt fej s a nadrgtart, amely aztn a skinheadeknl is
elterjedt. Phil Cohen szociolgus szerint a Doc Martens bakancs s a
piltadzseki eleinte nem az irnyzat militns jellegre, hanem a
munksszrmazsra utalt. Cohen rtelmezsben az s-skinhead egyfajta
karikatrja a modern munksnak, aki ltzkdsben tlhangslyozza a proletr
vonsokat, s elutast mindenfajta "burzso hangulatot hordoz" ruhadarabot,
mint amilyen az ltny vagy a nyakkend. Ez a csoport kezdetben szinte
hivalkodan viseli magn a lumpen s proletr rtegek jellegzetes ruhadarabjait,
s igyekszik a maga eszkzeivel fenntartani egy perifrira szorul
munkskultrt, amelyben a szolidarits, a frfias kemnysg s a kzssg
eszmnye dominl.
Fehr ngerek
A ska npszersgre is magyarzatot keresett
Graham Murdock s Robin McCron rockszociolgiai tanulmnya a
hetvenes vek els felben, amely rmutatott az "osztlyspecifikus
rockszksglet" jelensgre. Az ltaluk vgzett vizsglat szerint az gynevezett
"j tanulk" a progresszv rockhoz, mg a "rossz tanulk" a fekete zenhez,
elssorban a reggae-hez s a soulhoz vonzdtak. A "j tanulk" a kzposztlybl
kerltek ki, mr kzpiskolsknt szilrd karrier-elkpzelsekkel rendelkeztek,
s a zene csak genercis szinten sznezte az ifjsgi szubkultrjukat, azaz nem
nyomta el a trsadalmi rvnyesls, a felemelkeds ignyt. Az ltaluk
favorizlt populris zent knnyen sszhangba lehetett hozni a trsadalom
legitim rtkrendjvel. Ezzel szemben a "rossz tanulk" dnt tbbsge proletr
csaldokbl szrmazott, s minl elbb abba akarta hagyni iskolai tanulmnyait.
Bernstein szociolingvisztikai kutatsai mutattak r arra, hogy az angol
iskolkban tanul proletrgyerekek - fggetlenl anyagi helyzetktl s egyni
kpessgeiktl - eleve vesztesknt indultak, mivel a magukkal hozott nyelvi
anyag, logikai struktra s rtkrend nem ll sszhangban az oktatsi rendszer
"kzposztlyos" kvetelmnyeivel.
A proletr csaldokbl szrmaz fiataloknak az iskola egyetlen
hossz konfliktussorozat volt: az osztlyhtrnyok azt az rzetet keltettk
bennk, hogy sajt szemlyisgk, kpessgeik miatt nem tudjk megszerezni a
felemelkedskhz szksges kulturlis alapokat. Mivel mindezt szemlyes
kudarcknt ltk meg, kulturlis szoksaik arra irnyultak, hogy ezt a
feszltsget elviselhetbb tegyk, s tbbek kztt a zenvel kompenzljk.
Szmukra emiatt a zene funkcija sokkal tfogbb s mlyrehatbb, mint a
kzposztlybeli fiataloknl.
Embervadszat
Az els skinheadek mg fekete klubokba
jrtak, s zeneileg a ska llt hozzjuk a legkzelebb. Az East End laki egytt
unatkoztak a bevndorlkkal az utcasarkokon, s mg kromkodni is jamaikai mdon
kromkodtak. Rengeteg olyan brfej csoport jtt ltre, amelyben a jamaikaiak is
helyet kaptak: a belpsnl nem a brszn, hanem a lakhely s az "osztlyhoz
tartozs" volt a meghatroz. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a skinheadek
akkoriban a tolerancia bajnokai lettek volna: tiszteltk a jamaikaiak zenjt,
akikkel egyfajta hallgatlagos szvetsgre lptek - mindenekeltt az zsiai
bevndorlkkal szemben. A pakisztniak ellen folytatott embervadszatra igen
hamar megszletett a ma is "hasznlatban lv" paki bashing kifejezs.
Egy felmrs szerint 1969-re mr minden negyedik pakisztni dikot rt
skinhead-tmads. Brki, aki nem illett bele a brfejek vilgkpbe - legyen az
hippi, zsiai vagy homoszexulis - knnyen vlhatott a skinheadek ldozatv.
Ugyanakkor a pakisztniak ellen irnyul erszakos akciknak nem volt faji
motivcija. Sokkal inkbb az volt az ellenttek oka, hogy az zsiaiak
csaldcentrikussgnak s eredmnyorientltsgnak "kzposztlyos jellege",
valamint a pakisztni egyetemistk viszonylagos jlte irritlta a
szegnynegyedek fiataljait.
A brfejek erszakos imzsa nem tett jt a ska npszersgnek,
mivel az angol tlagpolgr a stlust gyakran a primitvnek tartott, kopaszra
nyrt fiatalokkal azonostotta. Ugyanakkor egyesek mr igen korn megszimatoltk
a jelensgben rejl zlet lehetsgt: egy Leslie Kong nev producer
pldul valsgos monopliumra tett szert a londoni "skinhead-diszkk"
megnyitsval. Chris Blackwell - a Wailers ksbbi felfedezje - 1964-ben
vllalkozott arra, hogy Angliban elsknt adjon ki egy ska szmot, Milli
Small nekesn "My Boy Lollipop" cm dalt. Br a szm risi meglepetsre
gyorsan a listk lre kerlt, a fekete zene nagy ttrse mg csaknem tz vet
vratott magra. Ekkorra azonban mr felbomlott a jamaikaiak s a skinheadek
kztt fennll "idilli" viszony.
Tvol Afriktl
A rastafarianizmus feltnse
jelentette az els - nem csak zenei - szakadst a brfejek s a nyugat-indiai
bevndorlk kztt. A rastk kezdtk httrbe szortani az "ideolgiamentes"
rude boyokat a zenei palettn, s ez az irnyvlts azt eredmnyezte, hogy a
skinheadek elszakadtak eredeti fekete-fehr szubkultrjuktl. A reggae szvegek
egyre inkbb a feketk mindennapjairl, srelmeirl, vgyairl kezdtek
tudstani, s a brfejeket vratlanul rte a rastk nvekv politikai
szerepvllalsa is. A fehr fiatalok nem tudtak mit kezdeni a "Vissza Afrikba!"
jelszval, s az ajtk lassan bezrdtak a megzavarodott brfejek eltt.
Radsul a sajt igyekezett megosztani a fiatalokat azzal, hogy mestersgesen
sztotta az ellentteket a klnbz etnikum csoportok kztt.
Trtnt mindez akkor, amikor a rasszizmus Angliban elszr rte
el a nagypolitika szintjt. 1968. augusztus 20-n Enoch Powell, a
konzervatv kormny minisztere les hang kirohanst intzett a bevndorlk
ellen. Szerinte a nem-fehr lakossg idegen termszete nem illeszthet be az
angol trsadalomba, s ha a konfliktust nem sikerl gyorsan megoldani, faji
zavargsok trhetnek ki. Br a beszd elhangzsa utn Powellnek tvoznia kellett
a kabinetbl, a kvnt hats nem maradt el. Az East Enden egyre tbb brfej
kezdett hsknt tekinteni a politikusra. Olyan tmads is elfordult, ahol a
skinheadek "Enoch, Enoch!" kiltsokkal rohantk meg a pakisztniakat. 1972
nyarn pedig a brfejek mr msodik genercis jamaikai bevndorlkkal csaptak
ssze Toxtethben, Liverpool krzetben. Sokan ezt tekintik a
skinhead-trtnelem kritikus fordulpontjnak, s br azt hozz kell tenni, hogy
itt mg sz sem volt tudatos rasszista akcirl, de az esemnyek jeleztk, hogy
a brfejek brmikor mozgsthatak akr ebbl a clbl is.
Az erszak kizrlagoss vlsa a hetvenes vek elejn vgl a
mozgalom hanyatlshoz vezetett. A brfejek nem tntek el teljesen az utckrl,
de mr nem k kpviseltk a dominns irnyzatot a szubkultrk kztt - ehhez
egybknt mr nem volt meg a zenei htterk sem. Az els, kifejezetten
skinheadeknek jtsz banda, az 1969-ben alakult Slade hamarosan
csatlakozott az akkoriban divatos slgerzenekarok tborhoz.
Punkrobbans
A hetvenes vek kzepn a punk robbansnak ksznheten a
skinheadek visszatrhettek a dhs kezdetekhez. A punk a rock fejldsnek egy
olyan pillanatban keletkezett s vlt npszerv, amikor az elkoptatott zenei
s viselkedsi stlusok vilgban csak a legmerszebb tabuszegs hozhatott
valami izgalmat. A trsadalmi tltetet most is a legelkeseredettebb,
legperifrikusabb rtegek alkottk, akik - Molnr Gergely szavaival - "
kptek a polgri trsadalomra, a szp viselkedsre s kinzsre, a csaldi
idillre, a rendszerre s az istenre, mert gondolataik nagyon is valdi
egzisztencilis helyzethez ktdtek". A megvltozott gazdasgi-trsadalmi
krlmnyek j zenei stlust szltek: a punkok kezdetlegesen nyers, tudatosan
primitvv alaktott ellenzenjkkel, gtlstalan viselkedskkel azokat az
idelokat akartk lerombolni, amelyek desks s illzikkal teli zenkkel
rasztottk el a vilgot. A zenei minimalizmus egyben sszefggtt a lemezcgek
ltal felknlt karrierlehetsgektl val elzrkzssal is: a punkok gyllete
elssorban a sztrzenekarokra s a krjk sztt mestersges mtoszra zdult -
legalbbis eleinte. A fiatalok soha nem ltott agresszivitssal fordultak szembe
a felnttek vilgval, de az ket leszerel technika egyre kifinomultabb vlt:
a manipulci az egyes csoportok, rtegek tiltakozsnak szimblumait egy
ltalnos ifjsgpiacon tertette szt, s gy a trsadalmi ellentteket
nemzedki ellenttknt integrlta. A tiltakozs rucikk vlt, az extremits
pedig divatjelensgg. A sajt rszletesen foglalkozott a legjabb
ellenkulturlis szimblumokkal, s ezltal elksztette azok piaci befogadst.
Eleinte elkpzelhetetlennek tnt, hogy a Sex Pistols, amely
a punk-mozgalom elindtjnak tekinthet, valaha is a kultripar rszv vljon.
Ugyanakkor - ahogyan azt Mary Harron megfogalmazta - Johnny Rotten s
csapata nem akart j rtkrendet teremteni, csak "beleharapott abba a kzbe,
amelyik etette". A Sex Pistols a menedzserk, Malcolm McLaren ltal "nagy
rock and roll svindlinek" nevezett alkujban a sznfalak mgtt elfogadta a
zeneipar ajnlatt, s ezzel minimlisra cskkent a punkok csoportkohzija. A
fogyaszts-ellenessg jelvnyei a fogyaszts j szimblumaiv vltak, s mr nem
ktdtek az alulprivilegizlt rtegek fiataljaihoz - csupn az letkorhoz.
Az Oi-stlus
Ebben a jtszmnak ismt a skinheadek voltak
a legnagyobb vesztesei, akik kptelenek voltak kilpni a punk rnykbl s
megmutatni nll arcukat. Pedig az jjszlets biztatan indult: a punk ltal
elindtott zenei lavina lehetv tette nhny httrbe szortott irnyzat
jrafelfedezst. gy jhetett ltre az Oi-stlus, amely a punk-rock s a
ska elemeit tvzve eleventette fel a skinheadek zenjt. A stlus a nevt a
skinheadek kedvenc csatakiltsrl kapta. Maga az Oi sz a Cockney
Rejects nev zenekar egyik szmban hangzott el elszr. Az egykori
skinhead-reggae jrafelfedezsben risi szerepe volt a Specials zenekar
tagjai ltal alaptott 2-Tone nev cgecsknek. Jeremy Dammers, a
Specials vezetje szerint a modern reggae tlsgosan klnbztt a punktl, s
emiatt nyltak vissza a ska-hoz, amely igen kzel llt a brit Rhythm and
Blueshoz. Angliban ekkor mr kt kultra ltezett, s magtl rtetd volt
sszhangba hozni ezeket egymssal. A 2-Tone elnevezs (amely kt tnust, kt
sznrnyalatot jelent) illetve a kiad logjn a fekete-fehr sznpr
kvetkezetes hasznlata az "slakos" s a bevndorl kultra egyttes
kpviseletre utalt, s - Sznyei Tams szavaival - mr puszta ltvel is
a rasszizmus ellen rvelt.
A 2-Tone ltal kifejtett propaganda jelentsge egyesek szerint
mg a Rock Against Racism kezdemnyezs eredmnyeit is tlszrnyalja. De
ez sem tudta megakadlyozni azt, hogy az angol szlsjobb politikja
megksreljen beszivrogni elbb a punk, majd pedig a brfejek soraiba. A
hetvenes vek vgtl Enoch Powell National Frontja s a British
Movement vezeti egyre hangosabban hirdettk az angol working class
kirhatatlan nacionalista szellemnek felvirgzst. A sajt radsul teljesen
flrertelmezte a punkok ltzethez gyakran hozztartoz horogkereszt
"megjult" jelentshordozst. Nem vettk figyelembe azt, hogy a provokatv
szimblumok nem valamifle jfasiszta rzletet hirdettek: a punkok szmra csak
az volt bennk az rdekes, hogy megbotrnkoztatak. A cl elssorban a
hagyomnyosan antinci angol tlagpolgr sokkolsa, a szimblumok eredeti
jelentsnek megfordtsval sajt gylletk kifejezse a kzpszer irnt.
Horogkeresztes trikk
Mikor Jim Pursey, a Sham 69 nekese 1979 jliusban
horogkeresztes trikban jelent meg a Melody Maker cmlapjn, azonnal fasisztnak
lett kikiltva, holott paradox mdon ppen egyttese volt az egyik legharciasabb
antirasszista punk-skin csapat. A Sham 69 ezutn hiba adott el jszndk
politizl szmokat, hiba ragadott meg Jim Pursey minden alkalmat arra, hogy
jobb beltsra trtse a radikalizld brfejeket, a zenekar koncertjei
rendszerint vres csetepatkk alakultak, ahol skinhead vert skinheadet.
Kzben a National Front ifjsgi szervezetnek vdszrnyai alatt
megalakult a Rock Against Communism nev szervezet, amely azt a clt
tzte ki maga el, hogy sszefogja a neonci orientcij brfej zenekarokat.
Ekkorra mr valsgos hbor dlt a koncerttermekben, s minden skin-zenekart az
a veszly fenyegetett, hogy elesnek a fellpsi lehetsgektl. Ezt elkerlend,
tbb zenekar sszefogsbl megszletett egy Oi-fesztivl turn terve, amely a
szervezk szndkai szerint mindenki szmra vilgoss tette volna, hogy a
brfejek tbbsgnek semmi kze a rasszizmushoz. A turn msodik llomsn,
1981 jliusban hrom zenekar lpett fl Southallban, az zsiai
bevndorlk egyik kzpontjban. 1976-ban ebben a kerletben trtnt meg az, hogy
fehr fiatalok egy csoportja hallra vert egy tizennyolc ves indiai fit. Mivel
a rendrsg nem ismerte el, hogy a gyilkossgot faji indtkbl kvettk el, a
krnyk laki elhatroztk, hogy sajt kezkbe veszik vdelmk megszervezst.
Southall veszlyes helly vlt a fehr szlsjobbosok szmra. Az itteni
kzssg meglehetsen hevesen reaglt a legcseklyebb neofasiszta aktivitsra
is, s szmukra egy brfej koncert megrendezse felrt egy arculcsapssal. Ekkor
mr megjelent a Strength Thru Oi! cm vlogatsalbum, amely nem csak
zenei anyagot, hanem Oi-kltk verseit is tartalmazta. A lemez kiadja Gary
Bushell, a Sounds magazin szerkesztje volt, aki ksbb komoly pnzeket
keresett valban neonci zenekarok menedzselsvel, s igyekezett cikkeiben az Oi
erszakos jellegre helyezni a hangslyt. A lemez cmnek szerencstlen
megvlasztsa (a nmet nemzetiszocialista szabadidmozgalom jelszavnak - Kraft
durch Freude - angol elferdtse) jabb ziccert jelentett a szenzcivadsz
jsgrk szmra. Ennek ksznheten a kzvlemny lassanknt elfogadta azt a
tlzottan leegyszerstett kpletet, miszerint Oi = fasisztk.
Vr s becslet
Azon a bizonyos estn Southallban mintegy 500
rajong gylt ssze, akiknek a fele volt brfej, de nekik is csak elenyszen
kis rszk tartozott a National Front ktelkbe. Hrom skin-zenekar kszlt
koncertet adni, a 4-Skins, a Business s a Last Resort.
Kzben egyre nagyobb szmban gylekeztek az plet eltt a rendrk s az zsiai
fiatalok. A 4-Skins fellpse alatt a brfejek egy rsze a National front
jelszavait kezdte skandlni, mire a krnyk sznesbr laki megrohamoztk a
helysget. Az rkon t tart tmegverekeds egyenlege: egy lerombolt
koncertterem s 110 slyos srlt. A botrny utn kiderlt, hogy a 4-Skins
nekese egykor a British Movement tagja volt. Oly mrtk volt a
felhborods, hogy Southall utn a zenekart gyakorlatilag nem engedtk sznpadra
lpni, kiadjuk pedig semmisnek nyilvntotta a szerzdsket.
A brfej zenekarok mindent megtettek azrt, hogy meglltsk a
szlsjobb befolysnak nvekedst a skinek krben. A Blitz, az Infa
Riot s a Business "Oi! Against Racism" mottval orszgos turnra
indult, majd oktber 9-n Sheffieldben kzs koncertet adtak egyb
skinhead zenekarokkal, melynek plaktjn a kvetkez szveg szerepelt: "Oi! a
fajgyllet ellen, a politikai szlssgek ellen, de tovbbra is a rendszer
ellen!" Mindez azonban kevsnek bizonyult ahhoz, hogy megakadlyozza a nci
skinek trnyerst a mozgalmon bell.
Az els neonci skinhead-csoportok a National Front (NF)
vdszrnyai alatt jttek ltre. Ebbe a krbe tartozott a White Noise s
egy ideig a Skrewdriver egyttes, melynek tagjai ksbb fggetlentettk
magukat a szmukra tl leglisnak minsl NF-tl. A Skrewdriver nekese, Ian
Stuart Donaldson vezetsvel Blood and Honour nven j szervezetet
hoztak ltre, amely a klnbz szlsjobboldali zenekarok npszersgnek
ksznheten zletileg is prosperl vllalkozss vlt. Szoros kapcsolatot
ptettek ki az amerikai White Aryan Movementtel s a
Ku-Klux-Klnnal is. A Skrewdriver mtosza a brfejek krben csak tovbb
nvekedett azutn, hogy Donaldson 1993-ban egy autbalesetben lett
vesztette.
Brfejek hborja
"Kisajttottk a szubkultrnkat, az igazi skinheadek nem
rasszistk!" - ezekkel a szavakkal kezddik a New York-i szkhely Mayday
Skins nev szervezet felhvsa, mely szerint a "nemzetkzi munksosztly
hamarosan egyesl a gazdag disznk uralma ellen". Ez a balrl rkez vlasz
azonban csak egyike a frakcikra szakadt skinheadmozgalmon belli irnyzatoknak.
A szlsbalra sodrdott brfejek (Red Skins, Red London) a vagyonok
llamostsnak s sztosztsnak szksgessgt hirdetik. Az anarchista skinek
jelvnye egy tg csillag, horogkereszttel a kzepn.
A brfejek egy rsze ugyanakkor dhsen elutast mindenfle
politikai ideolgit. Szmukra skinheadnek lenni mindenekeltt egy sajtos
letformt jelent, amelybe beletartozik a tnc, az ivszat, s ha gy hozza a
helyzet, a verekeds is - de soha nem faji alapon. bszkk szubkultrjukra,
amely a fekete zenbl ntt ki, s gyllik a nci skineket, akiket csak
megveten "boneheadeknek" neveznek.
Az els antirasszista brfej szervezet, a S.H.A.R.P.
(Skinheads Against Racial Prejudice - azaz brfejek a faji eltletek ellen)
1986-ban jtt ltre az USA-ban. 1988-ban egy orszgos televzis csatorna
msornak segtsgvel szles krben ismertt vltak. Ekkor vette fel velk a
kapcsolatot Roddy Moreno, az angol Opressed nev skin zenekar nekese.
Moreno sajt kiadt alaptott Oi!-Records nven, amely kifejezetten
antirasszista zenekarok lemezeinek gondozst vllalta fel. Ltrehozta a
S.H.A.R.P. angol szekcijt, hogy a brfejeknek "lehetsgk legyen
megismerkedni gykereikkel, s visszatrni sajt kultrjukhoz".
Nagy Britanniban a S.H.A.R.P. mellett a Cable Street Beat
fogja ssze a magukat antincinak vall brfejeket. Az elnevezs egy 1936.
oktber 4-i esemnyre utal, amikor a londoni Cabel Street-en Sir Oswald Mosley
feketeingesei nagyrszt kommunistkbl ll tntetkkel csaptak ssze.
Nmetorszgban 1987-ben alaptotta meg kt berlini skinhead az
els antirasszista szellemisg fanzine-t, a Skintonic-ot. Az els szm
az albbi felhvssal indtott: "Nem akarjuk ezt a hazug demokrcit, elegnk
van a politiktokbl, semmi kedvnk ahhoz, hogy jllakott bankrok s
vllalkozk bbjai legynk. Nincs szksgnk a zentekre, nem krnk a
mditokbl, amely hazugsgokat terjeszt rlunk!" A Skintonic szerzi
munksosztlybelinek vallottk magukat, de elutastottk a szocildemokrcit,
csakgy, mint a "DDR-szocializmust".
Baszkfldn 1983-ban alakult meg a Kortatu nev skin
zenekar, amely ksbb Negu Gorriak (Nehz Idk) nven folytatta
plyafutst. 1990 decemberben 13 ezer ember eltt koncerteztek a La Mancha
brtn eltt, annak a hagyomnyos felvonulsnak a zrakkordjaknt, mely sorn a
baszkok minden vben tiltakoznak e spanyol llami "hallfegyhz" fennllsa
ellen. Olaszorszgban a baloldali Nabat lett az Oi!-mozgalom
zszlvivje. A szakts a nci s a red skin mozgalom kztt 1985-ben vlt
vglegess, amikor megjelent a Nabat "Egy msik dicssges nap" cm, Nelson
Mandelnak s Benjamin Noloisnak, a Dl-Afrikban ktl ltali
hallra tlt kltnek ajnlott lemeze.
Az "eredeti" brfejek szerint a sajtt terheli a felelssg
azrt, hogy a szlsjobboldali szervezetek beszivroghattak a skinheadek
soraiba. Azzal vdoljk a mdit, hogy hallgatott az antirasszista brfejekrl,
mikzben elznlttk a vilgot a neonci skinekrl szl tudstsok.
Ugyanakkor a baloldali, antirasszista, stb. irnyzatok kevsb aktvak, mint
szlsjobboldali trsaik, s nem lnek olyan tudatosan a nyilvnossg
fegyvervel sem. Emellett ezen irnyzatok gyakran ktdnek ms szubkultrkhoz,
mozgalmakhoz, gy pldul a punkokhoz vagy az anarchista csoportokhoz. Az
antirasszista skinek csupn elvtve, kurizumknt kerlnek be az jsgokba.
Nmetorszgban pldul egy 1995-s felmrs szerint 8000 fiatal vallja
brfejnek magt: ebbl 41 szzalk jobboldali, 15 szzalk "liberlis"
(antirasszista), 26 szzalk baloldali, 13 szzalk pedig minden politikai
irnyvonalat elutast. Az adatok azt mutatjk, hogy a szlsjobboldali
skinheadek arnya nem ri el az 50 szzalkot, ennek ellenre alig
hallani az egyb irnyzatokrl. http://www.zene.net/index.php?type=19&id=1121 |